Lefkracht meidenleidsters

Meidenleidsters

Hoe vaak en hoeveel ook de aandacht naar jongens neigt uit te gaan, jij hebt ook meiden in jouw klas met een leider-rol. En ook hier geldt, zie mijn vorige blog https://www.lefkracht.nl/goede-leiders-en-slechte-leiders/ dat je goede en slechte leidsters hebt onder de meiden.

Bij de slechte meidenleidsters zal je merken dat t gekibbel en gezucht en gesteun tegen en over elkaar hoog is. Rollende ogen, veel non-verbale reacties op 1 persoon.  Veel emotie en misschien heb je oprecht géén idee waar dit nu over gaat, mocht het je gerust stellen, de meiden soms ook niet echt.
Meiden proberen op een andere manier dan jongens om hun peers in hun kamp te krijgen.
De mechanismen zijn hetzelfde; als leider ben je wat stoerder, je bepaalt de norm maar toch gaat 't anders. Daar waar jongens tegen een afwijkende mening even tekeer gaan en de jongen tegen wie dat gebeurd sneller bakzeil zal halen krijg je bij de meiden meer een stempel. En wanneer je dat stempel nou precies weggeveegd hebt…??? En wat de consequenties nou precies zijn? Meestal uitsluiten.

De leidster in jouw klas zal niet altijd met kop en schouders boven het maaiveld uitsteken,dat ligt erg aan haar eigen stijl. Maar je ziet aan de andere meiden dat ze 'sterker' is, dat er op haar gelet wordt als ze iets, bijvoorbeeld tégen een idee van jou, zegt. Ze is sfeer- en gedragbepalend.

Meiden zijn er eerder bij dan jongens om oudere rolmodellen uit hun omgeving en (social) media over te gaan nemen. De leidster zal nieuwe trends introduceren; die ene look, dat andere gebaar. Dat introduceren doet ze eerst bij haar BFF PLUS, daarna bij de andere meiden.

Zo zet je sociaal gedrag, samen iets doen, in als belonings- en machtsmiddel.
Is de look gaaf, de beweging cool dan verhoogt ze haar status enorm.
Hou je vast voor de back-fire, als ze iets 'doms' doet,  of iets doet wat niet lukt is er de kans dat ze onttroond wordt!




Goede meidenleidsters

Lefkracht meidenleidsters

Ik zou zeggen, geniet. Geniet van het werk dat er voor jou gedaan wordt, met een beetje mazzel houdt ze de jongensgroep ook nog een beetje in bedwang. Geniet

En let op; het zijn sterke schouders die de weelde kunnen dragen. Blijf de baas-baas in jouw klas. Je kan beter een keer een kleine clash met jouw meidenleidster hebben waardoor zij zich een tijdje tegen jou af gaat zetten, dan dat zij het idee heeft dat zij óók de dienst uit maakt in jouw klas.

Slechte meidenleidsters:

Oi! Dat is altijd lastig. Hoogstwaarschijnlijk lopen hier meidenvenijn, pesten 2.0 en meiden die zich echt niet meer fijn of veilig voelen hand in hand.

Een slechte meidenleider kan je onder andere herkennen aan veel gescheld, gekissebis en 1 of 2 meiden die té stil zijn in jouw klas. Dat zijn de gevolgen.
De oorzaak vinden vereist het nodige speurwerk.
Ik zou niet meteen beginnen met de té stille kinderen uit te gaan horen, hun positie is al zwak. Probeer hun gerust te stellen dat je aan de slag gaat en laat ze hun hart luchten, ga niet vissen. Als de leidster erachter komt dat ze hebben gepraat dan worden ze gefileerd.

De Fear of Missing Out (FOMO), waar iedereen met een pinknagel verstand van marketing op inzet, wordt hier al toegepast.  Lomp, maar hij wordt ingezet.
En aangezien de FOMO betekent dat je ernaast kan liggen en meiden dát per definitie sterk beleven, werkt het!
Je moet stevig in je schoenen staan om dat 'erbij horen' los te gaan laten. als je begrijpt wat ik bedoel.

Let eens op de volgende situaties:

Een slechte leidster zal zeker iemand uitzoeken om buiten te sluiten, dat nog harder en/of gemener doen.
En/of zal ze nog harder trekken aan de meiden om haar heen om haar wil op te leggen (dat gaat met het nodige volume gepaard zo hier en daar) .
En/of…JIJ bent de klos, rollende ogen, klakkende tongen, zwiepende haren, totale desinteresse in jouw klaslokaal. Succes met lesgeven.

T is een strijd, en je moet die ingaan met het beeld dat jij die niet aangaat, je gaat die neutraliseren.
Gezichtsverlies is hier ook een ding, net zoals bij de jongens.
Praten, helemaal goed, maar hou ook hier in de gaten dat ze in de gevaarmodus zal staan, dat wat je zegt zal later doordringen.

Wees helder en duidelijk in wat je wel en niet wilt zien in jouw klas. En als tijdens het gesprek de ogen rollen, "ja whatever" gemompeld wordt, nou ja wat ik in gedachten attitudes noem, haar antwoorden zijn...
Blijf kalm.
Bedenk je eens, hoe oud zal ze zijn? Wat heeft ze eigenlijk echt in huis om..? Gun haar niet de lol dat jij bijt. Wees ook dan duidelijk en helder in wat je wel en niet wilt zien in jouw klas. En dat jij de uiteindelijke baas in de klas bent.
T zijn sterke schouders die de last kunnen dragen. Kijk waar je haar kunt helpen om ten eerste aan jouw kant te komen en ten tweede zonder al te erg gezichtsverlies uit deze situatie te komen.

Wil je iemand als meidenleidster actief afzetten weet dan dat je haar mogelijk in de wind zet om de volgende persoon te zijn om buitengesloten te worden.
Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om haar leiderschap moeilijker te maken door haar vaak na te laten blijven, bijvoorbeeld, waardoor ze haar actieve grip op de andere meiden verliest.
Weet wel dat je niet weet wie de volgende leidster wordt!

Zó, t is echt heel moeilijk om hier in algemeenheden over te schrijven, er zijn al tig meiden en situaties door mijn gedachten heen gegaan tijdens het schrijven van dit blog!

Mocht jij een situatie in jouw klas hebben waar je eens met mij over wilt sparren dan kan dat!

Neem via contact.. contact op. Ik gebruik jouw gegevens alleen maar om je te benaderen voor een afspraak. 

We gaan dan een keer via Zoom (echt veel beter dan Skype) sparren.

Gratis, ik weet dat ik je al kan helpen in 3 kwartier.
Schroom niet, je bent niet de eerste, en ik vrees niet de laatste.

About the Author Maaike

Toptrainer en auteur. Wil jij je klas weer AAN krijgen? Inzicht in HOE de processen lopen en wat jij daar in kan sturen? Weten HOE je kan sturen?

follow me on:
>