Lefkracht

Goede leiders en slechte leiders

Leiders heb je er in alle soorten en maten, de maat die meestal genomen wordt is goed of slecht. In jouw klas heb je ook leiders M en V zitten. In deze blog de jongens!

Wie is er nou de baas in de klas?

Het eerste waar je dat aan merkt bij de jongens is het geklier. Heb je een goede leider, eentje waar de jongens achteraan lopen dan is er een soort van rust.. Het blijven jongens dus het is een zeer relatieve rust , maar dat is helemaal prima. Enne,ook een goede leider moet aan zijn statuswerken, dus je zal hem zeker tegenkomen in de vorm van tussendoor en "lollige" opmerkingen tijdens jouw lessen, uitdagen, risico nemen…Maar aan de sfeer en hoe erop gereageerd wordt kan je merken wat voor leider het is. Is de sfeer en reactie erop wel oké dan heb je een leider met zelfvertrouwen.

Heb je daar een slechte leider, of wat ook  aan de orde kan zijn ,een machtswisseling, dan is er "gedoe". Gedoe in jouw groep, gedoe in jouw lessen gedoe op het plein, gedoe op de gang… GEDOE.
Variërend van kleine, vervelende, herhalende ruzies, vervelende lesonderbrekingen, vervelende opmerkingen t/m gevechten en pesten.
EN, niet onbelangrijk, onrust in jouw klas. Een slechte of nieuwe leider heeft bevestiging van de status nodig en zal dat ook zeker ten koste van jou gaan doen, jou uitdagen, stoer doen. Ja, het hoort bij de leeftijd maar ook zeker bij status. Je merkt het aan de spanning, de sfeer en de mate van onbehoorlijkheid van de uitdagingen. Is dat laatste té, weet dan dat je hier met een gedoe in jouw groep te maken hebt, en niet tegen jou.

Wat te doen?

Lefkracht

In mijn vorige blog vroeg ik je om jouw klas eens te "scannen" , nu kan je daar aan toe voegen of je een goede of een slechte leider hebt.
Heb je een goede? Ik zou met hem gaan samenwerken, maar dan wel vanuit de positie dat jij de baas-baas bent. Oftewel, mocht jouw goede, jeugdige, onervaren leider zo hier en daar een beetje doordraven… neem hem een keer apart (let op gezichtsverlies) en praat even met hem en leg dan uit hoe de regels in jouw klas werken en dat jij de baas-baas bent. Niet teveel ge-ouwehoer graag.

Heb je een slechte leider?

Bedenk je dat, hoe raar het ook klinkt, het eigenlik niet eens tegen jou gericht is. Alhoewel dat misschien wel zo voelt. Een slechte leider krijg je vaak doordat deze jongen een slecht voorbeeld volgt, dus hoe krijg je dat anders?
Verschillende opties: ik zie regelmatig leerkrachten deze leider streng aanpakken, oké. Persoonlijk vind ik dat alleen maar een goede optie als je naast de afkeuring op gedrag meteen een alternatief geeft. En dat dan niet te uitgebreid, maar duidelijk en met een duidelijke straf erachter. Bijvoorbeeld bij door jouw heen praten, becommentariëren; Eerste keer: Als je wilt dat ik naar je luister moet je je vinger opsteken, volgende keer ..* de gang op?* Tweede keer; uitvoeren belofte eerste keer, niet teveel poeha erom heen; U kunt gaan.
Waarom zo kort door de bocht?
Je moet de situatie in de klas aanpakken maar je moet niet teveel een podium gaan geven. Dus niet teveel kans voor de rest van de groep om 'applaus' te geven doordat jij een stilte laat vallen na het commentaar o.i.d.

Ik noem het lachen om tussendoor opmerkingen, commentaar, storende opmerkingen in de les altijd "applaudisseren". Ik leg de rest van de groep dan altijd uit dat zij, door zo te applaudisseren de persoon die het doet precies het verkeerde leren, namelijk dat dit storen oké is en dat ze bijdragen aan de pak hem beet 3 weken per jaar die je bij elkaar opgeteld besteed aan dit soort "niets doen".. Geen les, afwachten totdat de groep weer verder kan. Persoonlijk zou ik in die 3 weken wel 20 andere leuke dingen kunnen doen.

Gaat dit door, ja, ook dan een keer apart nemen. Ook niet teveel poeha eromheen, vrij kort van tevoren zeggen dat hij moet blijven en kort maar krachtig zijn. En, hou me ten goede, binnen kort en krachtig kan heus aandacht zijn voor jouw leider als persoon! T is hard werken als je niet weet wat je doet!
Ik heb één keer een slechte leider dat letterlijk verteld, die toen toegaf dat het leider zijn voor hem ook een rol was die hem opgedrongen was. En dat hij het helemaal niet zo leuk vond, en ook niet meer goed wist wat hij nou moest doen.

Ik wil dat je kort en krachtig blijft. Teveel gepraat en om het bosje heen lopen werkt niet in een situatie waarbij één partij zich wapent tegen het op zijn kop krijgen. Dat doet iets in je hersenen, namelijk het bordje GEVAAR omhoog zetten, waardoor teveel taalgebruik niet meer verstaan wordt. Hoe sneller jij duidelijk bent, hoe sneller hij een stukje kan relaxen, helemaal zal niet gebeuren in dat gesprek.

Geef je 'slechte' leider alternatieven qua gedrag, begin met een ding dat niet meteen teveel gezichtsverlies oplevert, dat gaat hij niet doen, dat gaat hij niet eens kúnnen. Wees duidelijk in de sancties. Niet teveel waarschuwingen. Mocht nablijven bij jou een sanctie zijn let dan even op. Als zijn vrienden ervoor zorgen dat ze ook moeten nablijven, dan zorg jij ervoor dat die bij een collega mogen nablijven

Volgende keer de meiden….. dat is weer een heel ander verhaal!

En dan nog even dit.... jij bent niet de enige of de eerste die wil sparren over jouw klas.
Ik doe dat online, via ZOOM! Vul even je gegevens in en ik neem contact met je op.
We sparren dan max 45 minuten. Ik weet dat ik jou in die tijd al een paar stappen verder kan helpen, schroom niet!

About the Author Maaike

Ik help jou om jouw leerlingen of kinderen weer met zelfvertrouwen verder te leren en te leven! Ik leer ze lifeskills, geen truukjes die hun op de moeilijke momenten verder helpen. Nieuwsgierig? Neem contact op!

follow me on:
>