Context vóór content!!

O,o,o, ik hoor het mijn trainers nog zeggen… FIRST set up the context!

Huh? Wat? Stel je het volgende voor.

Jij weet dat er een vak aankomt waarbij samengewerkt moet gaan worden, je hebt het een beetje moeilijk gemaakt, ze moeten écht samenwerken, dingen zelf uitzoeken. Noem maar op.

Deze groep is daar niet sterk in, dus je bedenkt dat je daar iets mee gaat doen. Een werkvorm, gericht op samenwerking, wie is de leider, out of the box denken etc etc.
Tot nu toe heeft dit alles zich in jou hoofd afgespeeld, heb je werkvorm en eventuele materialen al klaarliggen en ben je al bijna begonnen.

Lefkracht 101 werkvormen

Ik heb dan één vraag voor je: HOE ga je het in je klas brengen?

Begin rustig, WAT je over wilt brengen heeft een context nodig, hoezo, waarom, wat gaan we doen?

Helemaal als je iets "anders" gaat doen…

Bedenk je de volgende dingen en neem die mee in je uitleg:

  • Jij neemt een andere rol aan, je blijft de leiding houden maar de groep moet zelfstandig aan de slag. Dit moet je brengen! Niet elke leerling of student schakelt hier even makkelijk in, of sommigen gaan al aan de slag voordat jij het startschot hebt gegeven J
  • De lesvorm is anders, de groep moet zelf aan de slag, jij kan geen rollen of taken uitdelen, wel de werkvorm en de regels.
  • Er zijn nieuwe regels die uitgelegd moeten worden
  • De opstelling van het lokaal is anders, of je bent buiten het lokaal.
  • Iedereen heeft een stem

Vertel bovenstaande en reken erop dat je het (in ANDERE woorden) moet herhalen.

De context is die ruimte die jij creëert waarbinnen gewerkt gaat worden. 


Je gaat je leerlingen iets laten ervaren op een andere manier dan die ze gewend zijn! Spannend!
Bedenk  goed WAT je doel is van je werkvorm, en of de werkvorm in de ruimte goed uit te voeren is. Let op de veiligheid en of de leerlingen zich geen pijn kunnen doen. Ik heb een keer een kratloop-oefening gedaan waarbij sommige kinderen hun schoenen uit hadden gedaan. Dat was niet prettig voor ze…

En.. hou tijd over om de oefening na te bespreken.

WAT hebben ze meegemaakt, HOE hebben ze de oefening ervaren, WAT hebben ze geleerd?

Dat is eigenlijk nog het belangrijkste gedeelte van een werkvorm.

En, check met je leerlingen of er een besluit uitkomt, een besluit dat zie iets anders gaan doen, of nog een keer proberen, of een kans geven!

In de thema inspiratiedagen voor 101 werkvormen in de klas komt dit stuk uitgebreid aan bod. 
Dit is het moment waarop de werkvorm het grootste effect krijgt!

Heel veel plezier met je groep studenten of leerlingen en probeer eens een werkvorm uit, gewoon.. om te kijken hoe het gaat of om een verandering in werking te zetten.

En.. kom eens naar de werkvormen inspiratiedag voor 101 werkvormen in de klas!

Kijk HIER voor meer informatie voor 24 maart 2018, wanneer de volgende is weten we nog niet.


About the Author Maaike

Toptrainer en auteur. Wil jij je klas weer AAN krijgen? Inzicht in HOE de processen lopen en wat jij daar in kan sturen? Weten HOE je kan sturen?

follow me on:

Leave a Comment:

Een drukke maand voor je kinderen? Koop NU onze ingesproken Verhalen met L.E.F.! Sluiten