Keuzestress en zelfvertrouwen

Keuzestressssss

Ja, het is weer DIE tijd.

De tijd van de schoolkeuzes komt eraan! Ik merk het aan de groep8-ers.
Sommigen denken er liever nog niet aan, meestal omdat ze nog niet tevreden zijn over hun huidige scores, sommigen beginnen er al vrolijk over te babbelen want ze voelen zich vol zelfvertrouwen en zijn blij met hun scores en weten welke school ze willen.

Ik weet trouwens niet hoe dat in jouw gemeente geregeld is, maar hier in Den Haag wordt er door de middelbare scholen aardig gescreend welke leerlingen ze aannemen! Maar die stress bespaar ik ze nog even…..

In de gesprekken die ik al die jaren met kinderen uit groep 8 heb gevoerd, en nu weer heb, over welke school ze gaan kiezen gaat het qua woorden alleen maar over het niveau. Helaas ben je nog altijd een loser als je naar Kader gaat en de baas als je VWO aantikt.
Jij, als ouder of leerkracht zal dit wel herkennen en hopelijk, net als ik, blijven herhalen dat je moet doen wat je kan. Dat je na je middelbare school nog allerlei mogelijkheden hebt, ik vertel er ook vaak bij dat de gemiddelde volwassene meestal nog 1 á 2 keer switcht. Of met een studie, of met werk.

Maar vaak zit daar niet de echte pijn, die zit in hem, is mijn ervaring, in het niet voldoen aan een of andere eis die de kinderen aan zichzelf gesteld voelen.
Aan het supereng vinden om naar zo'n andere omgeving te gaan.

Aan het echt-even-helemaal-weg-zijn van zelfvertrouwen, en dus ook de lol om naar een nieuwe school te gaan.



ZELFVERTROUWEN

Lefkracht

En aangezien de hersenen van kinderen nog niet ingericht zijn op zichzelf UIT de angst of put te praten schieten sommigen er te hard IN.

Daarom ben ik op enig moment lessen gaan maken juist over die dingen die jouw zelfvertrouwen héél snel weg kunnen slaan.
Dat is uiteindelijk Breakthrough for Teens geworden.

Een training waarin ik de kinderen dingen die jij en ik inmiddels héél normaal vinden omdat wij die in ons leven geleerd heb leer. Aangepast op hun niveau, haalbaar, do-able. Levenslessen. O! werkt dat zo!
Waarbij stillere kinderen leren om wel hun gevoel van "ik hou nu even mijn mond" te vertrouwen maar wel uitgedaagd worden om tóch vaker wat te zeggen.
Ik heb in het verleden de twee stilste meiden van een groep 8 aan het presenteren van de maand afsluiting gekregen, ze hadden een duwtje, even wat veiligheid nodig.

Of de drukkere kinderen die wel wíllen samenwerken maar t lukt nooit echt GOED duidelijk maken wát er in al die herrie bij anderen gebeurt en ze dus meestal eindigen met óf alleen voelen, óf met andere drukke kinderen (geen handige combi bij samenwerken).

En zo kan ik echt uren doorgaan, t klinkt bijna een beetje saai als ik het zo opschrijf, geloof mij, is het niet.

Wil jij jouw kinderen nog dit laatste stuk meegeven?

Kijk op Breakthrough for Teens.

Bel gerust, of laat mij je bellen.
Ik snap t volkomen als je nog vragen hebt en beantwoord ze graag!

Lees meer...!

BUIKGEVOEL

Leren doen we allemaal op onze eigen manier,maar we delen dat we leren met ons gevoel erbij.

Voelen vertelt ons of iets goed, fout, veilig of onveilig is.
En of we het dus gaan herhalen. Voelt t goed? Was er succes (koekjes zijn ook succes hè)

Voelt t fout? Was er geen succes : ruzie, verdrietig worden, op je kop krijgen.
Dan doen we het niet snel nog een keer, of we proberen het nog een keer maar dan vaak wat venijniger (of stiekem).

De laatste tijd pas ik buikgevoel toe bij de kinderen in mijn kinderyogalessen of op de BSO's waar ik wel eens inval.

Die ene opmerking die niet leuk is voor de ander, die ene actie..
Ik ben de volwassene, zie en of hoor dat en moet er wat van zeggen. En daar kwam ik op een punt dat ik dacht; "Dit moet anders kunnen"..
Ik zag de check-out in de blik van de kinderen, het afwenden, zich gaan focussen op dat andere dingetje dat plotseling super interessant is.
Herkenbaar?Tegen een muur aanpraten, zo voelde het. Ik had er geen zin meer in op die manier

De aanleiding

Eigenlijk ging t heel natuurlijk, ik ging een keertje door mijn knieën bij een meisje dat een ander kind pijn had gedaan, ik keek haar aan, ze begon zich al af te sluiten, af te wenden.
Ik zei: Kijk mij eens aan" en dat deed ze heel even, in die tijd wees ik naar haar buik en vroeg ik "Hoe voelt het nu in je buik?".  
O, die zag ze niet aankomen!

Geen antwoord diep inademen. Maar er gebeurde een boel, ze ontspande en werd een beetje verdrietig.

"Voelt het fijn in je buik?" Vroeg ik?
Nee, schudde ze.
Voelde je dat misschien ook al voordat je ging slaan?"
Knik, knik, knik.
"Oké " Zei ik "Dan heb je nu dus een dubbel vervelende buik. Dat is vervelend Als je weer een vervelende buik krijgt, als je dat weer voelt, kom dan even naar mij en ga niet slaan. Want dat heb je een dubbel vervelende buik en er is niets opgelost. Je bent het nog aan het leren, dat lukt niet altijd"

In mijn massagetherapie merk ik altijd aan cliënten dat ze contact maken met gevoel en verstand en zichzelf aan een ZUCHT.

Hier ook een dikke zucht.

Ik eindig dit soort momenten dan altijd met een korte herhaling, ik zeg soms ook tegen dat ze nog aan het leren zijn en nu ging t even niet goed en dan "Nu klaar, lekker verder gaan".

Dit voelde goed, dus vaker gedaan!

Ik ben dit verder en vaker toe gaan passen. Voor die kinderen die mij kennen is het een hele korte gebarentaal geworden, ik wijs op mijn buik en maak een vragend gezicht..O ja!
Voor sommige kinderen is het een enorme opluchting, hun gevoel mag er ook zijn. dat maakt dat ze sneller naar mij toekomen of zeggen dat ze iets niet leuk vinden. Soms vóór het punt van standje gil-krijs-boos, helemaal stoer is dat.

En dat ik dan het voordeel heb als kinderyogajuf en massage therapeut dat ik een he-le-boel manieren ken om de energie van het gevoel eruit te laten gaan, dat is de mazzel. Daarover in een ander blog meer.

Een balletje gevoel met beperkte conflict-oplossingsmogelijkheden

Weet je, een pasklare oplossing voor de "het is al gebeurd" momenten is er mijns inziens niet.
Dit is een waardevolle uitbreiding van de mogelijkheden die ik wil delen omdat ik merk dat je op deze manier een kind weer leert te ZIEN.
Als beginnend mens, die nog niet alles kan maar wel onderweg is om het te leren.

En dat gevoel, dat gevoel dat zit er! Laten wij ze helpen ermee om te leren gaan.

Ga jij het ook eens proberen? Ik lees het graag!

En mocht je met je kind(eren) thuis, op school of op de opvang op een leuke manier aan de slag willen met gevoel kijk dan in de winkel.
Daar vind je ontspanningsverhalen en kaarten voor een goed gesprek met je kind.


Lees meer...!

Context vóór content!!

O,o,o, ik hoor het mijn trainers nog zeggen… FIRST set up the context!

Huh? Wat? Stel je het volgende voor.

Jij weet dat er een vak aankomt waarbij samengewerkt moet gaan worden, je hebt het een beetje moeilijk gemaakt, ze moeten écht samenwerken, dingen zelf uitzoeken. Noem maar op.

Deze groep is daar niet sterk in, dus je bedenkt dat je daar iets mee gaat doen. Een werkvorm, gericht op samenwerking, wie is de leider, out of the box denken etc etc.
Tot nu toe heeft dit alles zich in jou hoofd afgespeeld, heb je werkvorm en eventuele materialen al klaarliggen en ben je al bijna begonnen.

Lefkracht 101 werkvormen

Ik heb dan één vraag voor je: HOE ga je het in je klas brengen?

Begin rustig, WAT je over wilt brengen heeft een context nodig, hoezo, waarom, wat gaan we doen?

Helemaal als je iets "anders" gaat doen…

Bedenk je de volgende dingen en neem die mee in je uitleg:

  • Jij neemt een andere rol aan, je blijft de leiding houden maar de groep moet zelfstandig aan de slag. Dit moet je brengen! Niet elke leerling of student schakelt hier even makkelijk in, of sommigen gaan al aan de slag voordat jij het startschot hebt gegeven J
  • De lesvorm is anders, de groep moet zelf aan de slag, jij kan geen rollen of taken uitdelen, wel de werkvorm en de regels.
  • Er zijn nieuwe regels die uitgelegd moeten worden
  • De opstelling van het lokaal is anders, of je bent buiten het lokaal.
  • Iedereen heeft een stem

Vertel bovenstaande en reken erop dat je het (in ANDERE woorden) moet herhalen.

De context is die ruimte die jij creëert waarbinnen gewerkt gaat worden. 


Je gaat je leerlingen iets laten ervaren op een andere manier dan die ze gewend zijn! Spannend!
Bedenk  goed WAT je doel is van je werkvorm, en of de werkvorm in de ruimte goed uit te voeren is. Let op de veiligheid en of de leerlingen zich geen pijn kunnen doen. Ik heb een keer een kratloop-oefening gedaan waarbij sommige kinderen hun schoenen uit hadden gedaan. Dat was niet prettig voor ze…

En.. hou tijd over om de oefening na te bespreken.

WAT hebben ze meegemaakt, HOE hebben ze de oefening ervaren, WAT hebben ze geleerd?

Dat is eigenlijk nog het belangrijkste gedeelte van een werkvorm.

En, check met je leerlingen of er een besluit uitkomt, een besluit dat zie iets anders gaan doen, of nog een keer proberen, of een kans geven!

In de thema inspiratiedagen voor 101 werkvormen in de klas komt dit stuk uitgebreid aan bod. 
Dit is het moment waarop de werkvorm het grootste effect krijgt!

Heel veel plezier met je groep studenten of leerlingen en probeer eens een werkvorm uit, gewoon.. om te kijken hoe het gaat of om een verandering in werking te zetten.

En.. kom eens naar de werkvormen inspiratiedag voor 101 werkvormen in de klas!

Kijk HIER voor meer informatie voor 24 maart 2018, wanneer de volgende is weten we nog niet.


Lees meer...!

#metoo, loverboys, weerbare meiden

In al deze discussies op social media, in kranten en thuis komt er bij mij een idee op. En dat is HOE het toch steeds  ZOVER komt???

Ik wil niet maar ik doe het toch, want….

Wat is er aan de hand met ons vrouwen dat wij als meisjes een dusdanig verkeerde inprent krijgen dat wij ons laten verleiden om dingen te doen die we niet WILLEN doen?
En dan heb ik het niet alleen over de grensoverschrijdende verhalen waarbij geweld wordt gebruikt maar ook over de manipulaties, de verdraaiingen waardoor…, de beloftes die nooit nagekomen worden geloven, over jezelf té dienstbaar opstellen, over..

Ja, waar heb ik het dan eigenlijk over? Want ergens DAAR ligt ook de sleutel naar het stoppen van deze ontwikkelingen.

Wat is er nodig?

Dus daarom heb ik een vraag aan jou!
Wat is er, volgens jou, nodig om meiden te leren:

  • zodanig weerbaar /bewust/zelfverzekerd/.. noem het hoe je noemen wilt te maken
  • te leren dat het volkomen oké is om voor jezelf op te komen
  •  iemand anders zijn eigen dingen uit te laten zoeken c.q. op te laten knappen..

Gemende gevoelens

Ik wil dat naar boven krijgen voor meiden van nu.
Ik geef zelf weerbaarheidstrainingen voor meiden. Een training waar ik altijd met gemengde gevoelens insta, zoals zo velen leer ik de meiden ook enkele fysieke dingen; hoe kom je los als iemand je van achteren vastpakt, of je bij je polsen pakt etc etc. Maar is dat HET?

Weerstand tegen fysieke weerbaarheid…

Het gemengde gevoel werd versterkt doordat ik vorig jaar in een training bij Hindoestaanse meiden merkte dat fysieke, opkomen voor jezelf, volledig NIET aankwam, sterker nog dat leverde meer weerstand op dan dat het goed deed. Ik nam mijzelf voor dat ik ze in de laatste les zover zou hebben dat ze voor zichzelf opkwamen. Ik sprak dat uit naar de meiden en ging op zoek naar alternatieven.

Lefkracht

Ik kan het!

Bij hun was dat letterlijk een omdraaiing; ipv met veel ademkracht een WHOE of KIAAI of NEE te laten slaken en op een vechtkussen te laten slaan (even kort uitgelegd hoor) heb ik alle meiden een oefening laten doen waarbij ze uiteindelijk uitkwamen bij een positieve kreet voor zichzelf; IK KAN HET! IK BEN STERK!

En dat werkte! En HOE!
Dit als klein voorbeeld hoe het bekijken van iets wat ik al honderden keren gegeven heb en misschien aan vervanging en verbetering toe is. En dat geldt misschien voor meer dingen waar wij het als maatschappij over eens zijn dat we dat goed doen, maar is dat ook zo?

Geëmancipeerd of gemanipuleerd?

Inmiddels lezen we verhalen van meiden die opgroeien in een tijd waarin we ons als samenleving op de borst kloppen dat we geëmancipeerd bezig zijn en lezen we verhalen van meiden uit deze tijd die gebrainwashed worden, gemanipuleerd, vreselijk onzeker zijn en erger.

Wat is er nodig?

  • WAT zou jij als jonge meid nodig hebben gehad om te leren, te horen, te doen te ervaren waardoor je (minder) bevattelijk werd voor gemanipuleer, gedraai, gesmeek, gedreig?
  • WAT hadden de volwassen om je heen je moeten vertellen zodat je weerbaarder werd?

De ander kan zelf zijn problemen oplossen

Voor mij zou dat bijvoorbeeld zijn geweest dat het helemaal prima is dat iemand anders zijn eigen boontjes dopt, dat ik daar iemand anders zelfs een plezier mee doe want dan leren ze wat.
Enne.. dat moet je dan  ook nog even uitspreken.
DAT had ik moeten leren, grenzen aangeven zonder teleurstelling in te vullen bij de ander.

Ik ben oprecht super benieuwd naar je antwoord. Ik kan me voorstellen dat je dat niet openbaar wilt opschrijven, dan kan je mailen naar maaike@lefkracht.nl . Ik ga zorgvuldig en vertrouwelijk met je verhaal en je gegevens om en gebruik je email alleen om te antwoorden op je verhaal.

Dus vertel me:

Wat is er nodig?

  • WAT zou jij als jonge meid nodig hebben gehad om te leren, te horen, te doen te ervaren waardoor je (minder) bevattelijk werd voor gemanipuleer, gedraai, gesmeek, gedreig?
  • WAT hadden de volwassen om je heen je moeten vertellen zodat je weerbaarder werd?
Lefkracht

Alvast heel erg bedankt!

Hug

Maaike

Lees meer...!

Sinterklaasstress of…?


Heerlijk avondje of nachten wakker liggen?

Sint is in het land en de dag van zijn verjaardag breekt bijna aan. Van oudsher  wordt er gesproken over het heerlijk avondje. Pffff heerlijk avondje, vertel mij wat. Een tijd van stress en onrust, wakker liggen, driftbuien, vermoeide kinderen.  Maar het kan ook anders

Wil jij op een ontspannen manier genieten van het heerlijk avondje met je gezin? Lees dan onze tips

Zorg voor voorspelbaarheid

Vertel je kind wat er gaat gebeuren en wat er van hem/ haar verwacht word.  Voor je kind is het heel spannend om sinterklaas en de pieten te zien. Geef je kind de regie en vertel ook duidelijk dat hij sint en piet een handje mag geven als hij dat wil, maar dat het niet hoeft.

Leuk je schoen zetten

Zorg ervoor dat je kind van te voren weet op welke dag de schoen gezet mag worden. Bij ons thuis is dat standaard de zaterdag avond. Het schoen zetten heeft een duidelijke structuur schoen klaar zetten, liedje zingen en naar bed.

Zet de schoen onder de brievenbus en vertel je kind dat de pieten de cadeautjes dan door de brievenbus kunnen doen en verder het huis niet in gaan.

Maak duidelijke afspraken wanneer je kind de volgende ochtend naar beneden mag en wanneer het cadeautje dan uitgepakt mag worden.

Ontspannen sinterklaasavond

Vertel je kind wie er allemaal zijn die avond, komt er familie of komen er vrienden of zijn jullie met je eigen gezin?

Vertel van te voren of sinterklaas en de pieten er zijn of niet.

Wees duidelijk welk dagdeel het feest is. Bij ons was het altijd traditie dat we eerst aten met de familie en dat daarna de pakjes pas kwamen. Dat was heel duidelijk voor de kinderen.

Maak het niet te laat, het is voor kinderen zo ontzettend spannend en spanning kost energie. Wil je de avond leuk houden begin dan op tijd en eindig op tijd zodat je kind niet moe en overprikkeld naar bed gaat

Aftelkalender

Maak samen met je kind een aftelkalender  vanaf het moment dat sinterklaas binnenkomt tot het moment dat hij weg gaat. Zet in de kalender wanneer je naar een intocht gaat, wanneer de schoen gezet mag worden, wanneer sinterklaasfeest op school is, wanneer sinterklaas thuis gevierd wordt en wanneer sinterklaas weer weg gaat. Schrijf je onderaan deze tekst in en ontvang een leuke aftelkalender met kleine kleurplaatjes. Voor een goed overzichtelijke sinterklaastijd.

Sinterklaas op tv

In deze tijd zie je sint en zijn pieten overal. In de bioscoop, op tv, op straat. Zorg dat het overzichtelijk is voor je kind. De kinderen vinden het bij ons erg leuk om het sinterklaasjournaal te kijken en daar laten we het verder ook bij.

Zorg voor wat meer rustmomenten

Merk je dat jouw kind heel moe is en het even niet meer weet zorg dan voor een extra rust moment overdag. Lees even een verhaal voor of laat ze lekker tekenen. Ik leg ze zelfs wel eens even 20 minuten op bed overdag. Ik lees een verhaaltje voor en laat ze dan 20 minuten bij komen, de ene keer liggen ze gewoon lekker de andere keer vallen ze echt in slaap. Als ik ze echt na 20 minuten wakker maak weet ik zeker dat ze ’s nachts ook nog slapen en zijn ze echt bij gekomen. Dat bevorderd de sfeer in huis enorm!

En bovenal hou er rekening mee dat je kind gespannen is in deze tijd. Zorg ervoor dat je kind op een rustige manier gaat slapen. Neem de tijd voor het naar bed brengen, spreek de dag nog even door.

Tip: lees een leuk ontspanningsverhaal voor, Verhalen met L.E.F. nu bestellen https://www.lefkracht.nl/shop/

Lees meer...!

Je bent prachtig kind, maar je ziet het niet!

Lefkracht

Ik sprak met een moeder over haar dochter. Vol trots zat ze te vertellen over haar leuke sociale meid. Dan kijk ik naar haar dochter en zie een prachtig kind dat zichzelf niet mooi vind. Dat zichzelf ontzettend naar beneden haalt en dan zou ik haar zo graag willen helpen om meer zelfvertrouwen te krijgen.  Het raakte me diep, zeker omdat deze moeder niet de enige is die hier mee worstelt.
De moeder ging door, dan heeft ze een heerlijke dag gehad lekker met een vriendin de stad in, een ijsje gegeten. Een leuk feest gehad ´s avonds en dan kan ze huilend naar bed gaan omdat dat ene meisje op het feest haar niet vroeg wat ze wilde drinken. En als ik dan vraag: Deed ze dan vervelend tegen je? Nee hoor, we hebben daarna nog samen gekletst. En toch is haar hele dag verpest want zij had geen drinken gekregen en dus vind zij zichzelf niks waard.

Onze hersenen doen gekke dingen

Onze hersenen doen gekke dingen met ons, ze onthouden met het grootste gemak de slechte dingen, die niet leuk zijn, die ons in de weg zitten. Ga ´s avonds maar eens in je bed liggen, waar denk je dan aan?Aan alle dingen die zo goed gingen of aan dat ene ding wat je nog moest doen en waar je niet aan toe gekomen bent. Of aan je baas, je kind, je partner, de hond of de kat die niet zo aardig deed.

Slecht is sterker dan goed

Onze hersenen weten; slecht is sterker dan goed. Om te overleven was het belangrijker om gevaren  zoals roofdieren, hongersnood en agressie van soortgenoten te voorkomen. Terwijl een dag zonder lusten.. dat was te overzien dat bracht je niet in levensgevaar. Alert zijn op gevaar was het verschil tussen leven en dood. Wij zijn geciviliseerd maar ons brein gaat niet zo snel met de tijd mee.
Maar gelukkig er is wel wat aan te doen. We kunnen onze hersenen trainen om positiever te worden.

Trotsschrift

Dat is ook de reden dat ik voorstelde om een trotsschrift te beginnen. Samen met haar dochter schrijft deze moeder nu op waar ze trots of dankbaar voor zijn op die dag. Tien dingen per dag. In het begin was dat een hele opdracht maar het werd elke dag makkelijker vertelde de moeder. Opschrijven maakt deze oefening heel krachtig omdat je daardoor een soort verbinding aangaat met de woorden die je kiest, je bent er veel bewuster mee bezig dan wanneer je het alleen uit zou spreken. En het is heerlijk om als je dan eens een dip moment hebt terug te lezen wat voor een mooie dingen er gebeurd zijn de afgelopen tijd.

ZelfvertrouwenLefkracht

Sluit je dag positief af

Als je er een gewoonte van maakt om op zo´n positieve manier je dag af te sluiten dan merk je overdag al dat je bewuster met de positieve dingen bezig bent. Je bent je bewust dat je dat ´s avonds op kan schrijven en dat maakt dat je ook op dat moment meer geniet.
De dochter zei na enige tijd tegen haar moeder dat er eigenlijk best veel leuke dingen gebeuren op een dag. Het geeft meer zelfvertrouwen als je positiever denkt. Stil staan bij wat er goed ging op een dag, waar je blij van werd dat is zo ontzettend belangrijk!

Begin vanavond

Begin vanavond nog, pak pen en papier en schrijf 10 dingen op waar je blij of dankbaar voor bent. Het kunnen kleine dingen zijn zoals de zon die zo heerlijk scheen. Of een taak die je hebt afgerond en die je al heel lang voor je uit schoof. Iemand die iets aardigs zei, een leuk gesprek, of misschien heb je iemand geholpen en ben je daar trots op. Maar het kunnen ook grotere dingen zijn, het diploma dat je vandaag haalde, de baan die je kreeg enz. Vind je 10 dingen veel, denk maar eens goed na het zal je verbazen hoe ver je komt.
Hou het maar eens een tijd vol, gewoon elke avond 5 minuten de tijd nemen om de positieve dingen op te schrijven, het maakt zoveel verschil!!!

Als je dit een leuk idee lijkt kijk dan eens bij https://www.lefkracht.nl/downloads  voor onze gratis ontspanningsverhalen voor kinderen. Mét keurplaat! Uit ons boek "Verhalen met L.E.F." . Dat kan je nu kopen via lefkracht.nl/shop

Lees meer...!

Joepie vakantie!!! Maar daarna wacht de brugklas!

Voor onze regio is het zover, vakantie!!

Heerlijk, ik hoop dat je leuke plannen hebt, en mooi weer!

Maar heb jij toevallig een aankomende brugklasser in je gezin die NU wel heel blij is dat het allemaal voorbij is, musical, afscheid nemen al dat soort dingen. Maar die toch ook zit aan te hikken tegen het grote onbekende NA de vakantie?

Denk dan eens aan mijn brugklastraining. Een training waarin ik kinderen life skills leer die ZO fijn zijn om te hebben in de brugklas. Ik leer ze hoe je met zelfvertrouwen je beurt beantwoordt, hoe je goede vrienden maakt, hoe je je staande houdt in moeilijke situaties.

Eigenlijk skills die ze hun hele leven met zich mee dragen!

In de onderstaande video licht ik een klein tipje van de sluier op over hoe het kan dat je soms van die irritante en ook onzeker makende misverstanden kan hebben. OOK met je BFF en beste mattie. Gewoon om te laten zien hoe ik werk.

Kijk eens en ... als dit wat voor jouw kind is, kijk hem samen!

En.. als deze training wat voor jou kind is, meld je dan aan. Meer informatie vragen kan natuurlijk altijd, bel of mail gerust!

Maak er een heelrijke zomervakantie van, geniet ook van de stap die je kind gaat zetten en tot ziens in de 6e week van de vakantie!

Thrive Leads Shortcode could not be rendered, please check it in Thrive Leads Section!

Lees meer...!

Bewust onbekwaam

Het is het einde van de maand, je moet nog een week maar je geld is op........... herkenbaar?!?

Je hoeft niet meer te verdienen

Hoeveel jij kan sparen of overhoud per maand heeft helemaal niet zoveel te maken met hoeveel jij verdient, veel bepalender is hoe jij over geld denkt!

Klinkt raar hé? Als mensen niet uitkomen is vaak de reactie verdiende ik maar meer…. Dat lijkt heel logisch maar dat is het niet.  Wat jij denkt over geld bepaald hoe jij het uitgeeft.

Wat heb jij geleerd over geld?

Maar ook wat jij hebt geleerd over geld is heel bepalend. Heb jij überhaupt wel echt geleerd hoe je met geld omgaat? In veel gezinnen en op scholen gebeurd dat niet.

Kind met geldstress

Ik was vroeger een kind met geldstress, ik had het idee dat er nooit genoeg was en voegde me daarin. Achteraf gezien was er best genoeg maar werd er niet goed uitgegeven waardoor er toch altijd net te weinig was.

Bewust met geld bezig zijn dat leerde ik later in mijn leven. Ik heb trainingen gevolgd en boeken gelezen en kwam tot de conclusie dat de manier van denken over geld ofwel je money mindset bepalend is voor de manier van uitgeven.

Geld breng gezinsgeluk

Ik heb hier zoveel over geleerd en gelezen en ben zo enthousiast omdat ik duidelijk verschil merk in mijn eigen financiële situatie. Mijn wens was om dat anderen ook te leren. Dat was de reden dat ik startte met een challenge “Geld brengt gezinsgeluk”.

Bewust onbekwaam

Het inspireerde mij om de reacties van de leden van de groep te lezen. Een van de leden gaf aan; ik ben nu bewust onbekwaam. Dat vond ik een geweldige uitspraak! Heel veel mensen zijn als het over geld gaat onbewust onbekwaam. Weet jij wat er maandelijks aan vaste lasten van je rekening afgeschreven wordt? Of vind je alles wat met financiën te maken heeft eng en moeilijk?

​Bewust onbekwaam, je bent bewuster bezig met wat je uitgeeft maar je realiseert je dat je nog veel te leren hebt. Een geweldig inzicht!

Zoveel te leren

Ja over geld is heel veel te leren en met geld kan je heel veel bereiken: de dingen doen waar je gelukkig van wordt andere helpen, jezelf ontwikkelen noem maar op. Geld is belangrijk omdat het bepalend is voor de manier van leven en de mogelijkheden die jij in je leven kunt creëren.

Trainingen

Ik heb ervan genoten om de challenge te geven en heb nu twee heel gave trainingen waarin ik nog dieper in ga op geld. Het leuke van deze trainingen is dat je je geld er zo mee terug verdiend.

In mijn training over het geldsysteem leer ik welk systeem je het beste kan gebruiken voor je geld, ik leer je ook hoe je snel je schulden en of je hypotheek af kan lossen.

In mijn training geld en eigenwaarde leer ik je hoe belangrijk geld is voor je eigenwaarde maar ook hoeveel eigenwaarde geld geeft. Doordat jouw eigenwaarde omhoog gaat zal je zien dat je over meer geld gaat beschikken.

Bewust bekwaam

Ben je sceptisch geloof je het niet? Kom naar de training en maak het mee.

Ik weet zeker dat je bewuster en bekwamer uit de training komt;-)

Schrijf je nu in en maak gebruik van mijn geweldige aanbieding. Per training betaal je geen €70.00 maar €27.00

There are some problems with the configuration of the opt-in shortcode

Lees meer...!

Energie challenge!

Doe mee met de ENERGIE challenge!!

Is het bij jou thuis wel eens een gezellige stuiterbende?

Wil jij je kinderen wel eens meer in beweging krijgen?

MAANDAG 29 MEI 2017 begin ik een 6 daagse ENERGIE challenge, elke dag toptips om bij jouw thuis met de energie van je kinderen aan de slag te gaan.

Waarom zou ik meedoen?

Nou, omdat het ten eerste.... LEUK is.

En ten tweede omdat JIJ van mij dingen leert waarmee je wat KAN. Geen zwaar theoretische exercities, je hoeft er geen speciale materialen voor aan te schaffen. Toepasbaar, duidelijk en met effect!

Ja.. uh.. dat kan je nou wel zeggen maar wij zijn niet van de zweef-dingen

Komt dat even mooi uit, ik ook niet! Maar ik vind het wel fijn als iets werkt. Als even stil zitten of liggen je het gevoel geeft, zoals kinderen dat wel eens tegen mij zeggen; "alsof ik even geslapen heb" . Of als je weet dat je kind heel erg boos is en zo meteen met de deuren wil gaan knallen, en jij dan kan zeggen "Doe maar even de houthakker'. (Die helpt namelijk beter dan het meubilair vernielen).

En ik vind het elke keer fantastisch om te horen wat de ervaringen zijn van ouder en kind bij een korte voetenmassage voor het slapen gaan. Ik wil graag in de challenge lezen hoe jullie dat ervaren, ik kijk er nu al naar uit!

Ik ga nu niet alles verklappen wat ik aan ga bieden, naast de dingen die ik hier noem komt er nog veel meer!

Rust, focus, energie

Maar lijkt het je wat om samen met je kind te leren hoe jullie je energie meer omhoog, meer gefocust of juist rustiger kunnen maken? Schrijf je dan in!

Elke dag ben je er een kleine 15 minuten mee bezig, filmpje kijken, oefenen en aan je kind leren of samen doen.

Heb je genoeg info zo? Durf je dit geheel vrijblijvend aan? Het enige risico dat je loopt is dat je meer wilt! Daar is over te praten, maar we beginnen de 29e Mei eerst met 6 dagen.

Of….. wil je nog meer weten?
Stel je vraag hieronder, ik beantwoord hem graag!

Maak er een hele mooie dag van en graag tot ziens op maandag 29 mei in de Energie challenge!

Lees meer...!